Mire jó a K-vitamin?

Mire jó a K-vitamin?

Bár többféle K-vitamin létezik, a leggyakrabban a K1- és a K2-vitaminról hallunk. Míg a K1-vitamin jellemzően a zöldekben található, beleértve a kelkáposztát, a spenótot és a brokkolit, a K2-vitaminban gazdag ételek ritkák a tipikus nyugati étrendben. A fermentált szójababból készült hagyományos japán ételek kifejezetten gazdag K2 források. Egyéb táplálkozási források közé tartoznak a fűvel táplált tehenek tejéből készült tejtermékek, de mivel a tejelő teheneket általában gabonával táplálják, a tejtermékekben található K2 vitamin szintje általában sokkal alacsonyabb. A K2 megtalálható a magas zsírtartalmú húsokban, úgymint a májban, vagy akár étrend-kiegészítőként is bevihető.

Hogyan működik a K2-vitamin?

A véralvadás elősegítése mellett a K-vitamin aktiválja azokat a fehérjéket, amelyek segítenek szabályozni a kalcium lerakódását. Ez azt jelenti, hogy támogatja a csontokat és megakadályozza a kalcium lerakódások kialakulását az erekben. Míg a K1 és a K2 vitaminokat gyakran a „K-vitamin” általános címke alá sorolják, a tanulmányok szerint inkább a K2-nek van ilyen szabályozó hatása. Mivel pedig a szív körüli artériákban található kalcium-lerakódások a szívrohamok egyik fő kockázati tényezője, a K2-vitamin bevitele vélhetően segít megelőzni a szív- és érrendszeri betegségeket.

A K vitamin a fogak egészségét is támogathatja, mivel az erős fogak felépítéséhez szükséges fehérje, az oszteokalcin ugyanaz, amelyet a K2-vitamin aktivál a csont meszesedésének szabályozására.

Kinek ajánlott K-vitamint szedni?

A legtöbb egészséges felnőtt szedhet K2-vitamin-kiegészítőket, bár terhes és szoptató nők számára nem tanácsos fogyasztani. Gyermekeknek és tinédzsereknek kisebb adagra van szükségük, a megfelelő adag beállítása orvosi feladat, illetve vérhígítót szedők mindenképp forduljanak orvoshoz, mivel a K vitamin ellensúlyozhatja a gyógyszer hatását és növelheti a vérrögképződés kockázatát.