6 lehetséges ok a fejfájás mögött

A fejfájás az egyik leggyakoribb egészségügyi panasz, amit szinte mindenki megtapasztal élete során. Az alábbiakban 6 lehetséges okra hívjuk fel a figyelmet!

  1. Alacsony vércukorszint

A fejfájás egyik lehetséges kiváltója az alacsony vércukorszint, ezért semmiképp ne vágjunk neki a napnak üres gyomorral, azaz ne hagyjuk ki a reggelit. Fontos azonban a kiegyensúlyozott reggeli, mivel a cukros ételek és a finomított szénhidrátok fogyasztása vércukorszint-emelkedést, majd annak hirtelen visszaesése fejfájást idézhet elő. A kiegyensúlyozott étrend teljes kiőrlésű gabonával, babbal és friss gyümölccsel nagyon jó a fejfájás és a migrén megelőzésében, mivel a szénhidrát lassan felszabaduló formában kerül a szervezetbe. Törekedjünk tehát a rendszeres és az egészséges étkezésekre, hogy a vércukorszint stabil maradjon.

  1. Rendszertelen alvási szokások

Sokan fejfájást tapasztalnak a rendszertelen alvási szokásaik miatt. Ahogy a túl sok, úgy a túl kevés alvás egyaránt kiváltó tényezőként működik, és a szabálytalan alvási szokásokkal élők, például a több műszakban dolgozók, sokszor tapasztalnak migrénes fejfájást. Annak érdekében, hogy az alvást kizárjuk a fejfájást kiváltó lehetséges okok közül, legjobb, ha megpróbálunk rendszeres alvási szokásokat kialakítani. Emellett pedig javítsuk az alváshigiéniáját: kerüljük a koffeint, az alkoholt vagy a képernyőket lefekvés előtt, valamint gondoskodjunk a hálószoba csendjéről és megfelelő sötétítéséről.

  1. Fájdalomcsillapítók túlzott használata

A fájdalomcsillapítók túlzott fogyasztása szintén előidézheti a fejfájást. Hisz minél több fájdalomcsillapítót veszünk be, a szervezetünk annál inkább hozzászokik, aminek következtében egyre erősebb és erősebb fájdalomcsillapítóhoz kell nyúlnunk. A fájdalomcsillapítókat használók nagyjából negyede szenved a túlzott fogyasztás okozta fejfájástól. A kodein, a paracetamol, az ibuprofen és az acetilszalicilsav tartalmú készítmények okolhatóak elsősorban a panaszokért, ezért nagyon fontos, hogy ilyen esetekben szakorvosi segítséget kérjük.

  1. Koffein

Könnyű magas koffeinszintet elérni anélkül, hogy észrevennénk. A tea és a kávé mellett a koffein egyes szénsavas és energiaitalok összetevője, ráadásul csokoládéban és néhány vény nélkül kapható gyógyszerben is megtalálható. Bár a koffein önmagában jó fájdalomcsillapító, a túlzott használatból származó fejfájás ugyanúgy származhat a koffeintől, mint a fájdalomcsillapítóktól. Ennek elkerülése érdekében minimalizáljuk a kockázatot a koffeinmentes, illetve a gyógynövényes és a gyümölcsitalokra való áttéréssel.

  1. Diéta

Néhány ember számára az étel is kiválthatja a fejfájást, de nem minden esetben deríthető ki, hogy mi okozhatja a fejfájást. Az egyik lehetséges okozók lehetnek a tejtermékekre, amit már kutatások támasztanak alá. Ha úgy gondoljuk, hogy valami, amit fogyasztottunk, fejfájást okoz, hagyjuk ki az étrendünkből pár hónapra. Érdemes naplót is vezetni, hogy lássuk, milyen hatással van ránk az elfogyasztott étel.

  1. Kiváltó okok kombinálása

Érdemes tisztában lennünk a kiváltó okok küszöbelméletével is, azaz amikor a fentiekben részletezett okok összeadódásból alakul ki a fejfájás.  Lehet, hogy éppen stresszes időszakot élünk át a munkahelyünkön, hosszú órákat töltünk bent, kihagyjuk az étkezéseket, éjszakába nyúlóan ébren vagyunk, többet iszunk a szokásosnál, és ezek együttes következménye a fejfájás. Lehetséges, hogy e kiváltó okok egyike önmagában nem lenne elegendő a fejfájáshoz, de a kombinációjuk már igen. S bár sokszor nehéz csökkenteni a munkaterhelést, mégis tehetünk annak érdekében, hogy csökkentsük a ránk nehezedő nyomást: feküdjünk le időben, fogyasszunk egészséges ételeket és fogyasszunk sok folyadékot. Az öngondoskodás ezen alapvető pillérei segíthetnek abban, hogy a kordában tartsuk a fejfájásra hajlamosító tényezőket.