4 tipp a fáradtság és a levertség ellen

Kimerültnek érzi magát? Próbálja ki az alábbi tippeket.

Közismert tény, hogy a stressz, az aggodalom és a szorongás kimerültséghez vezethetnek, és kutatásokkal igazolható, hogy a Covid-19 megjelenése óta nőtt a fáradtságot és az energiahiányt elszenvedők száma. Az otthoni munkavégzés, a bizonytalanság, a bezártság, a gyermekgondozással együtt járó zsonglőrködés, az online tanulás és a végtelen Zoom-meetingek kimerültséghez vezethetnek.

Ezenkívül maga a megbetegedés is kimerültséghez vezethet. Számos, Covid-19-ből felgyógyult ember un. posztvírusos fáradtságban szenved. A tünetek közé tartozik a rendkívüli fáradtság, az összpontosításra való képesség átmeneti elvesztése és az általános letargia. Ez kihívást jelenthet a munkában, a mindennapi teendők elvégzésében, de néha a legalapvetőbb feladatok elvégzésében is.

Azonban számos olyan trükk létezik, amely segíthet az energiaszintünk javításában. Az étrend és az életmód kiválasztása döntő fontosságú. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a rossz alvás és a kimerültség káros hatással lehet az immunrendszerünkre is, illetve a túl sok finomított cukor és egészségtelen étel fogyasztása, a túlzott alkoholfogyasztás és a tápanyaghiányos étrend tovább súlyosbíthatja a fáradtságot – akárcsak a testmozgás hiánya, a rossz alvás és bizonyos vitaminok hiánya, mint például a B6, B12 és a D-vitamin.

 

TIPPEK AZ ENERGIA ÉS A FÓKUSZ JAVÍTÁSÁHOZ

Mozogjunk!

Attól, aki rendkívüli fáradtságot érez, irreális elvárás az intenzív testmozgás. De mindenképp vegyünk erőt magunkon és próbáljunk meg mozogni. A kis testmozgások is nagy változást hozhatnak. Próbáljunk meg néhány guggolást végezni, miközben arra várunk, hogy felforrjon a teavíz, tegyünk egy öt perces sétát a háztömb körül, vagy lépcsőzzünk naponta párszor. Tegyük fel a kedvenc zenénket, és táncoljunk pár percig, hisz a zene szintén jó hatással van a hangulatunkra.

Változtassunk az étrendünkön!

Először is csökkentsük a cukor bevitelét, ideértve a finomított „fehér” szénhidrátokat és az alkoholt is, amelyek megemelik a vércukorszintet. Bár szükségünk van egy bizonyos mennyiségű cukorra (könnyű, friss, teljes értékű ételekből, például gyümölcsből), de a legjobb, ha kordában tartjuk a bevitelt. Az energiaszintet javító ételek közé tartozik az avokádó, a dió, különböző magvak, banán, olajos hal, barna rizs, tojás, alma, hummus, zab és lencse. Több zöldség, fehérje és gyümölcs fogyasztása elengedhetetlen.

Próbáljuk ki a táplálék-kiegészítőket!

Próbáljuk ki az olyan természetes összetevőket, amelyek segítenek a fáradtság leküzdésében, úgy, mint a spirulina, a ginzeng és a matcha zöld tea, melyek magas ásványianyag-tartalmúknak köszönhetően csökkenthetik a nagyfokú fáradtságérzetet.

Bizonyított tény, hogy számos természetes növényi alapanyag segít csökkenteni a stresszt és a szorongást, mint például a méhpempő, a citromfű, a passió virág, az oroszlánsörény gomba és a rodiola. Az Epsom sós fürdő (magnéziumban gazdag) használata szintén segíthet a kikapcsolódásban és a pihentető alvásban, ami kulcsfontosságú az energiaraktárak feltöltéséhez.

Relaxáljunk és olvassunk!

A legújabb tanulmányok bebizonyították a pihenés és a relaxáció, különösen az alvás fontosságát, a jó szellemi és fizikai, valamint immunrendszerünk egészségének megőrzése érdekében. Kikapcsolódáshoz próbáljuk ki a meditációt és próbáljunk meg minél többet tartózkodni a természetben. Ha gondja van az elalvással vagy hajlamos az éjszakai ébredésre, érdemes melatonin tartalmú ételeket fogyasztani (zab, banán, meggy és cseresznye),  valamint érdemes kipróbálni a komlót,  a griffonia magkivonatot (5-HTP), a méhpempőt és a sáfrányt, valamint a kamillát.

Végül a kikapcsolódás nagyszerű módja az olvasás. Egy Sussex-i Egyetem tanulmánya kimutatta, hogy akár 10 perc olvasás is mérsékelheti a szorongást, azaz a kortizol szintet (stressz hormon) akár 68%-kal csökkentheti.