Mire jó a szelén?

A szelén a periódusos rendszer 34-es számú eleme, amelyet az ipar sokrétűen felhasznál (pl. félvezetők vagy éppen rozsdamentes acél gyártásához). Régebben toxikusnak tartották, de napjainkra bebizonyosodott, hogy ez az egész emberi testben mindössze 10-15 mg mennyiségben jelen levő ásványi anyag nyomelem, azaz nélkülözhetetlen az életben maradáshoz.

A szelén szinte minden sejtünkben és szövetünkben jelen van, legnagyobb része a lágy szövetekben található meg. Nélkülözhetetlen szerepe van a termékenységben és a máj működésében, részt vesz a pajzsmirigyhormonok termelésében, fontos szerepe van a szép haj és köröm létrejöttében, és látásunk megőrzéséhez is pótolhatatlan. A lépben és a hasnyálmirigyben is aránylag nagyobb mennyiségben található meg, ahogy a férfiaknál a herékben is.

paradio

A szelén szinte összes feladata az antioxidáns hatására épül. Két fő területen járul így hozzá az egészségünk megőrzéséhez: az egyik, hogy csökkenti a sejtdegenerációkat és öregedést okozó szabad gyökök termelődését, másrészt fontos szerepet játszik a glutation-peroxidáz elnevezésű enzim munkájában, amelynek szerepe a külső mérgekkel szembeni védekezés. Így áttételesen közreműködik a szervezet egyéb védekező mechanizmusainak munkájában, mint fehérvérsejt-termelődés és a csecsemőmirigy működése.

E két fontos feladat „jogosította fel” arra, hogy a kutatók az utóbbi években egyre intenzívebben vizsgálják a szerepét a rák, szív- és érrendszeri megbetegedések, stroke, szürke hályog megelőzésében és gyógyításában, amely betegségek kialakulásában mind-mind szerepet játszanak a szabad gyökök.

A hétköznapokban a szelén képes rendkívüli módon felerősíteni a szervezet védekezőképességét, így kiváló eszköz lehet a nehezen gyógyuló bőrbetegségek (övsömör, herpesz, ekcéma) elleni harcban, míg E-vitaminnal kombinálva alkalmas a testünkben kialakuló krónikus gyulladások (pl. reuma, ízületi gyulladások) tüneteinek enyhítésére is. Gátolja a vérrögképződést, növeli a „jó” koleszterin (HDL) szintjét a vérben, így hozzájárul az erek rugalmasságának fenntartásához. Emiatt infarktuson átesettek, erős dohányosok számára nagyon fontos a rendszeres szelén-pótlás.

(2015. november 16.)

_______________________________

Mire jó? rovatunk korábbi cikkei:

Mire jó a Q10 koenzim? 
Mire jó az omega3?

Mire jó a macskagyökér?

Mire jó a kurkuma?

Mire jó a cink?

Mire jó a magnézium?

Mire jó a D-vitamin?

Mire jók a probiotikumok?