Mire jó a magnézium?

A magnézium az egyik legfontosabb elem az emberi szervezet számára. Olyannyira, hogy a tévében is láthattuk már magnéziumtabletta reklámját, amely egészen hétköznapi problémákra (fejfájás, szétszórtság, fáradtság stb.) kínált megoldást. Nézzük, milyen feladatai vannak ennek a kémiai elemnek a szervezetünkben, miért fontos, hogy megőrizzük a szintjét a szöveteinkben!

Mi a magnézium feladata az emberi testben?

A magnézium a káliumhoz hasonlóan az emberi test minden egyes sejtjében megtalálható. Szerepe van minden anyagcsere-folyamatunkban, mint ahogy pl. több száz enzim (az élettani folyamataink katalizátorai) működését befolyásolja. Pótolhatatlan a nukleinsavak (a génállományt örökítő molekulák), proteinek (testünk fehérjéi) és lipidek (zsírsejtek) szintézisében, az izmok és az idegrendszer megfelelő működése elképzelhetetlen a jelenléte nélkül.

Mivel a magnézium a csontjainkban található meg a legnagyobb arányban, nyugodtan mondhatjuk, hogy az egyik legfontosabb feladata azok megfelelő felépítésének biztosítása. Hiányában a kalcium nem tud beépülni a csontokba, azért nem is érdemes olyan kalcium táplálékkiegészítőt szedni, amiben nincs magnézium.

olajos magvak

Mennyi a testünk magnézium-igénye?

A felnőtt szervezet 20-28 g magnéziumot tartalmaz, ennek kb. 60%-a a csontokban található, a többi a szövetekben. Kb. 1%-a a szövetek közti folyadékban, oldott állapotban van jelen. A napi igényelt beviteli mennyiség 250-350 mg között változik, attól függően, hogy nőkről vagy férfiakról van-e szó, illetve vannak élethelyzetek, amikor a szervezet magnézium-igénye fokozódik (nagy szellemi megterhelés, várandósság, fizikai igénybevétel, testi fejlődés).

zöld leveles zöldségek

A táplálékokkal bevitt magnézium-mennyiségnek csak aránylag kis része (fele-harmada) képes felszívódni. Legfontosabb magnéziumforrásaink a zöld színű (leveles) zöldségek, olajos magvak, teljes kiőrlésű liszt és a hüvelyes zöldségek, valamint az étcsokoládé. Sajnos a statisztikák azt mutatják, hogy hazánkban a magnéziumbevitel nem éri el a kívánt mértéket, ezért pótlása szükséges lenne.

Hogyan pótoljuk?

Bár az élelmiszerekkel bevitt magnézium felszívódása is elég rossz, az elem szervezetünkbe történő bevitele táplálékkiegészítőkkel is megoldható. Ezek hatékonysága nagyban függ attól, hogy milyen só formájában található meg benne a magnézium, illetve, hogy tartalmaznak-e B6-vitamint, ami segíti a felszívódást.

(2015. május 13.)

_______________________________

Mire jó? rovatunk korábbi cikkei:

Mire jó a D-vitamin?
Mire jók a probiotikumok?