Mire jó a D-vitamin?

Mi a D-vitamin?

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, kalciferolnak is nevezik. A legújabb kutatásokban kezd arra fény derülni, hogy igazából nem is vitamin, hanem hormon-szerű anyag. A szervezetünkben UV sugárzás hatására előanyagából képződik, de – pl. téli időszakban, vagy ha nincs alkalmunk eleget a napon tartózkodni – készen is adagolhatjuk, kapszula formában is szedhetjük, sőt különféle élelmiszerekkel is bevihetjük, úgymint sós és édes vízi halakkal, vagy növényi alternatívaként gombákkal.

d-vitamin

A D-vitamincsoport D1-, D2- és D3-vitaminból áll. Ezek közül az emberi szervezet számára a legjobban hasznosítható a D3-vitamin, ezt képes napfény segítségével előállítani.

Milyen testi folyamatainkban vesz részt a D-vitamin?

A D-vitaminnak a csontrendszer kialakításában van talán a legkiemeltebb szerepe. Elősegíti a kalcium és a foszfor felszívódását, beépülését a csontokba. Ezért várandós kismamáknak és csecsemőknek valamint kisgyermekeknek nagyon fontos, hogy megfelelő mennyiségben hozzájussanak.

Kulcsszerepet játszik az immunrendszer kiépülésében és fenntartásában, a sejtek védekező funkcióit is ez a vitamin aktiválja, így segít megelőzni, illetve regenerálni az ún. oxidatív stressz hatásait, meggyógyítani az esetleges gyulladásokat.

Ha a megfelelő szinten tartjuk a D-vitamint a szervezetünkben, kevéssé kell tartanunk fertőzéses megbetegedésektől, felső légúti fertőzésektől.

Mi történik, ha D-vitaminhiány lép fel a szervezetben?

A D-vitamin hiánya erőteljesen rontja a védekezőrendszerünk állapotát. Hiányában ún. immunhiányos állapot lép fel, amelynek következtében a szervezetünk könnyebben beengedi a fertőzéseket, vagy éppen túlműködésbe kezd az immunrendszer és autoimmun betegség alakul ki.

A D-vitamin hiánya közvetlen hatással bír a hasnyálmirigy működésére: hiányában egyszerre csökken a szervezet inzulintermelése és az inzulin hasznosulása is.

Mivel a D-vitaminnak fontos szerepe van a sejtosztódási, sejtmegújulási, sejtképződési folyamatokban, hiányában a rák kockázata jelentősen megemelkedik.

A D-vitamin adagolása

Mushrooms

A D-vitamin adagolásával kapcsolatban meglehetősen ellentétes véleménnyel vannak a kutatók, orvosok és természetgyógyászok.

Hazánkban a nagy dózisú D-vitamin szószólója Szendi Gábor, szerinte a felnőttek számára szükséges napi adag több tízezer NE. Hazánkban egy két évvel ezelőtti, az orvostársadalomban kezdeményezett példátlan összefogás eredményeként emelték meg a napi ajánlott adagokat és differenciálták életkor és élethelyzet szerint (csecsemők 1000 NE, gyermekek 2000 NE, serdülők és felnőttek, várandós anyák 4000 NE).

_______________________________

Mire jó? rovatunk korábbi cikkei:

Mire jók a probiotikumok?