Maradjunk fittek és karcsúak az ünnepek után is!

Az év végi ünnepek időszaka több dolog miatt is fenyegető lehet a hétköznapokban nehezen kivívott fittségünkre és karcsúságunkra. A téli időszak ebből a szempontból igen nehéz, hiszen a hidegben az ember nehezen mozdul ki, és amúgy se nagyon van meg a sportoláshoz való lendület, miközben folyamatos harcot kell vívnunk a szervezetünkkel, amely igyekszik megnövelni a „szigetelő rétegünket”, hogy ne fázzunk. A havas táj látványa, a röpködő mínuszok arra késztetik az embert, hogy ha nem muszáj, ne menjen sehova, hanem inkább kuckózzon be egy meleg pléd alá, forró kakaóval a kezében.

Mindezek tetejébe az ünnepek – amelyek hazánkban hagyományosan nagy lakomákkal járnak – sem könnyítik meg a dolgunkat. A sok finom sütemény, a bejgli és a habcsók, a különféle rokonsági fokú és baráti családoknál elköltött finom karácsonyi vacsorák nagy terhet rónak az emésztőrendszerünkre és súlyos centimétereket olyan helyekre, ahova nem kellene.

karácsony

Ne aggódjunk azonban a leírtak miatt, jobb, ha beletörődünk, hogy a tél nem a lendület időszaka. Természetesen igyekezzünk továbbra is mozogni, sportolni minden nap (ha csak egy keveset is), de ne most készüljünk megdönteni saját rekordjainkat. Ne sanyargassuk magunkat fölöslegesen a lakomákból való kivonódással sem, és ne érezzünk lelkifurdalást, ha nem bírjuk megállni a csemegézést. Ünnepek után visszaáll majd a hétköznapi harmónia.

Táplálkozás területén, ahelyett hogy méretes „bébifókát” növesztenénk a derekunk köré, igyekezzünk melegítő hatású ételeket fogyasztani, mint olajos magvak, gesztenye, hüvelyes zöldségek, valamint melegítő fűszerek (ánizs, gyömbér, fahéj, kardamom, szegfűszeg, szerecsendió, pirospaprika, chili, curry, feketebors, kurkuma).

A megnövekedett táplálékbevitelt kétféleképpen ellensúlyozhatjuk. Egyrészt, ha éppen nem vagyunk vendégségben, igyekezzünk könnyű és rostdús ételeket fogyasztani, amelyek még az elfogyasztott ünnepi ételeket is segíteni fognak hatékonyabban megemészteni. Másrészt fogyasszunk olyan ételeket és/vagy táplálékkiegészítőket, amelyek felpörgetik az anyagcserénket.

Ezek között üdvözölhetjük a télen is könnyen elérhető almát, amely nagyon magas (és többféle típust tartalmazó) rosttartalmával kiválóan rendben tartja az emésztésünket és a beleinket is. Nagyon alacsony kalóriatartalma miatt akármennyit ehetünk belőle. „Zsírgyilkosnak” tartják a grépfrútot és a citromot. Mindkettő fogyasztásával nagyon jót teszünk magunknak télen, mert nem csak fogyasztanak, de tele vannak vitaminnal is.

A zöld tea köztudottan jól méregtelenít, és ezt nem csak antioxidáns-tartalmának köszönheti. Fogyasztása kellemesen átmelegít télen, folyadéktartalmánál fogva elősegíti a sejtjeink hidratálását és a szennyeződések távozását, vízhajtó hatása révén tisztítja és erősíti a vesét.

(2015. december 14.)